Horecagelegenheden heb je in alle soorten en maten, maar bij allemaal gaat het om de ontvangst van de gast in een ruimte waar die zich op zijn gemak voelt. Het confortabele gevoel van de klant wordt nog versterkt door de wijze van bediening. Of dit nu in het café de barman is of een lid van het bedienend personeel in een restaurant, veel hangt af van diens inzet en de mogelijkheden daartoe.
Inrichting en gezelligheid en toch efficiënt gebruik van de ruimte zijn daarbij belangrijke elementen. Bij hotelaccommodaties komt daar nog een verblijfselement bij. Niet alleen moet de gast in het hotel kunnen eten in een goed restaurant, hij moet ook kunnen verblijven in een aangename hotelkamer met een goed bed.
In een conferentie centrum wordt aan het voorgaande nog een element toegevoegd: training en onderwijs. In toenemende mate is de logistiek bij horecagelegenheden, hotelaccommodaties en conferentiecentra van belang. Gasten moeten zich kunnen ontspannen, van het restaurant gebruik maken of een cursus volgen zonder daarbij enige notie te hebben van de organisatie die dit allemaal mogelijk maakt.
Het horeca personeel, de gasten en de cursisten hebben elk hun eigen routing en de verschillende delen van het complex dienen zo gesitueerd te worden dat ieder geruisloos en efficiënt zijn gang kan gaan, zonder elkaar in de weg te lopen of te storen. Het gevoel van welbehagen moet overheersen.